söndag 13 maj 2012

Skapa infogram

Ett infogram är en kombination av bild, text och diagram av olika slag. Det handlar om att visualisera fakta och siffror på ett åskådligt och pedagogiskt sätt. BBC publicerade en arikel om en undersökning som bland annat visar att en människa använder cirka 20% mindre kognitativa resurser om han/hon får informationen presenterad genom bilder.

Det finns massor av bra infogram att skåda på nätet. Här är några exempel:
Our Amazing Planet: Top To Bottom
“How Big Is Our Solar System?”
Många av infogrammen erbjuder möjlighet att bädda in på egen webbplats.

Nätet gör det även möjligt att göra interaktiva infogram, till exempel zoom-bara och klick-bara. Se exempel i mitt förra inlägg.

Det är även möjligt att göra egna snygga infogram. Det skulle kunna vara ett riktigt bra verktyg i klassrummet när elever ska förstå och synliggöra fakta och siffror.
Jag har testat infogr.am. Det var lätt och roligt att hantera. Jag kunde dock inte få alla textboxar att fungera, det kan bero på att verktyget fortfarande är i "beta" eller att jag borde använt en annan webbläsare (jag har testat med Crome och Explorer). Infogr.am är ett enkelt och avskalat verktyg som jag verkligen tror att det skulle gå att sätta i händerna på elever, även yngre. Om man har elever som inte har Facebook eller Twitterlinloggning kan det dock bli ett problem eftersom inloggningen sker genom dessa. En till sak var att värdet 0-3 hamnade utanför linje-diagrammet och jag kunde inte lista ut hur man rättade till det. Trots detta tycker jag att det blev ett riktigt snyggt resultat.

Här är mitt första test (observera att all fakta i infogrammet är påhitt). Testa att klicka!



Easel.ly är ett annat verktyg. Det är lite mer avancerat:


Se även David Ferlazzo´s "The Best Resources For Creating Infographics" för fler exempel på infogram och fler exempel på verktyg. Han hänvisar där till exempel till "10 Awesome Free Tools To Make Infographics" av Angela Alcorn.
GOOD infographics hittar du en stor samling välsorterade inforgam i olika ämneskategorier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar