söndag 22 januari 2012

Öka ordkunskapen med Quizlet

av Tidde, CC (by-nc-nd), länka till V5:ors omsida
Ord är nycklar till kunskap. Om man inte vet vad ord betyder är det svårt att förstå en text eller en diskussion. När man får kunskap om orden låser det upp kunskapen och man kan förstå och bli delaktig på ett annat sätt. På så sätt blir ordkunskap ett sätt att skapa sig en röst, bygga sitt självförtroende och bli delaktig i sin omvärld.

Jag har länge letat efter en webbplats där man kan skapa ordkort med svenska ord och ordförklaringar. På flera av de sidor som finns kan man inte använda å, ä och ö och man kan behöva ha inloggning för att komma åt korten.

Nu har jag hittat Quizlet. När det gäller ordkunskapsträning uppfyller Quizlet faktiskt alla de önskningar jag haft + lite till. På Quizlet kan jag lätt skapa och redigera ordkorts-buntar. Man även välja att infoga bilder. Jag kan bädda in ordkorts-bunten på vår skolblogg och där kan eleverna träna med korten på olika sätt. De kan även välja att få orden och förklaringarna upplästa med talsyntes (där var den del av +:et!). Om de vill kan de gå till Quizlets hemsida (utan att behöva logga in, sidan innehåller dock reklam (-)) via en länk och hitta fler sätt att träna samt hitta information om hur de kan få ordkorten i sin mobiltelefon (en till del av +:et). De kan om de vill skapa ett gratis konto (behöver förälders tillstånd om de är under 13 år) där de kan föra loggbok och statistik över sin träning.
På webbplatsen kan jag anpassa och skriva ut ett test på de aktuella orden samt facit (+). På webbsidan kan man även välja att skriva ut ordkorten om man skulle vilja det.

Vi ska använda Quizlet i vår som en ordläxa med våra 5:or varannan vecka med ord som vi stöter på och samlar på oss i undervisningen. Via vår skolblogg V5:or kan man ta sig till vår ordsida - V5:ors ord. Där lägger vi ut ordkortsbuntar med aktuella ord och där kan eleverna träna.

Här är instruktionsfilmer jag gjort till eleverna:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar