måndag 23 januari 2012

Allt går

"Vet du hur man gör en scrollbox?", frågar en elev häromdagen.

Några av mina elever skapar bloggar i grupp för att nå sina IUP-mål. Nu vill de göra presentationer av sig själva på sina om-sidor. Inspirationen hämtar en elev på sidan GoSupermodel.

"Det går", svarar jag och berättar om hur man kan leta rätt på htmlkoder och klistra in.
"Jag skulle vilja ha en scrollbox mitt i min bild, går det?"
"Tja, det går nog, men jag vet inte hur man gör, jag har aldrig provat. Det kan nog vara lite krångligt..." , svarar jag lite tvekande.

Eleven visar mig förebilden för vad hon vill göra. Det är en profilbild på GoSupermodel - en pastellig bild med en scrollbox där informationen om personen finns. Det är så eleven fill att det ska se ut, men hon vill ha en egen bild. Eleven har kontaktat personen som gjort bilden och frågat hur man gör, men på GoSupermodel vill varje användare ha en unik, snygg profilperesentation, så där fick hon nobben.
"Ni kan ju alltid försöka", säger jag, går vidare för att hjälpa andra och har, måste jag erkänna, inga större förväntningar på att de ska hitta en lösning.

När jag kommer tillbaka en kvart senare har de fixat det - en scrollbox i en bild! Visst blir man imponerad!
Jag är glad att jag inte sa att det inte går och jag är glad att jag har enträgna elever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar