fredag 20 maj 2011

Storybirds

En av de allra första första webbsidorna jag skrev upp i min nu gedigna lösenordslista längst bak i min lärarkalender var Storybird.
Jag kommer ihåg att jag testade sidan i början av hösten och kände mig föga imponerad. Storybird går ut på att man använder illustratörers och konstnärers bilder, drar dem in till en boksida och skriver en egen berättelse. Jag blev inte inspirerad alls.

Nu har jag testat verktyget igen, nu tillsammans med elever. Eleverna blev inspirerade och kunde snabbt sätta ihop berättelser. En stor fördel med Storybird är just att det går snabbt, det är enkelt och det är stört omöjligt att göra en ful bok - alla blir nöjda över sitt resultat.
En annan fördel är att sidan är väl anpassad till skolanvändning. Det är lätt att skapa klasser med elevkonton och det är lätt att hantera elevernas arbeten. Här är en länk till en bra instruktionsfilm och här en om hur man skapar klasser och uppdrag.
Ytterligare en bra sak är att man kan bjuda in någon att samarbeta med i berättelsen. Sidan stödjer att man "tar tur" och turas om att skriva några sidor var. Varför inte med sin vänskola i en annan del av världen?

Det som gjorde att jag inte föll för Storybird första gången jag stötte på det var nog att verktyget inte erbjuder någon vidare kreativitet när det gäller bilderna till berättelsen. Du kan inte rita egna bilder och du kan inte laborera med flera bilder på samma sida. Jag måste dock säga att jag är ytterst imponerad av den mängd illustrationer som sidan erbjuder. Att bli inspirerad av någon annans bilder, få använda dem och skriva en egen historia är inte fy skam för kreativiteten det heller. Jag gillar verktyget nu och kommer nog att använda det många gånger till.

Här är en av elevernas berättelser:
Den äventyrliga kaninen Artur on Storybird
Vill ni se fler så klicka här!

1 kommentar:

  1. Vilka fina böcker och berättelser dina elever har gjort. man blir mycket imponerad - proffsigt är det!
    Bra jobbat Elisabeth:)

    SvaraRadera