onsdag 11 maj 2011

Öppna länk i nytt fönster

av Basheem, CC (by-nc-nd), Flikr
Blogger erbjuder konstigt nog inte möjligheten att välja om man vill öppna en länk i nytt fönster eller inte. Det kanske kommer...
Anna-Lena och jag har valt att bygga vår resurs (vår examensuppgift) i Blogger och eftersom resursen innehåller en hel drös med länkar riktade mot lite ovana IT-pedagoger så vill vi inte att de ska irra bort sig från vår resurssida när de undersökt en länk.

Jag kände mig grymt cool när jag gick in i själva bloggens HTML-kod och "hackade" in en kod som gjorde att alla länkar öppnades i nytt fönster. Det fungerade också!

Tipset hittade jag här när jag sökte på nätet.

När jag testat lite märkte jag dock att det här inte alls var någon bra idé. Ganska snart växte sig fönstermängden till en hel skog att gå vilse i för en nybörjare... Inte bra.

Samma bloggare som tipsade om koden ovan tipsade även om hur man kunde klistra in en kod vid varje länk för att göra bara de länkar man vill möjliga att öppna i nytt fönster. Här säger dock nybörjar-hackern i mig stopp. Att hitta rätt ställe i koden för varje länk vi vill ha den här funktionen för och klistra in kod det tror jag blir för svårt...

Kanske får vi lära våra kollegor att själva göra valet genom att högerklicka och välja i menyn hur de vill öppna sin länk...
Någon annan som har andra förslag? Byta hemsidesverktyg? Till vad i så fall?

1 kommentar: