torsdag 17 mars 2011

Upphovsrättens djungel

av Drik van der Made, CC (by-sa)
Mathias Klang och Kristina Alexanderson föreläste fördömligt om upphovsrätt i Webbstjärnans regi i :SE:s lokaler vid Skanstull i Stockholm i går. Min kollega Anna-Lena och jag var där.
Det var intressant och vi fick inblick i upphovsrättens snåriga djungel. Jag fick en del av mina frågetecken kring vad man får och inte får använda uträtade.

Jag hade önskat mig att få en större klarhet, men jag har snarare fått insikt i att det finns många frågetecken som inte riktigt kan rätas ut på grund av att det är så pass nya företeelser. Det är företeelser som ännu inte prövats rättsligt och där med inte kan avgöras vara lagliga eller olagliga. Vi är ute på ny oprövad mark...

Vi fick ta del av ett skönt citat av författaren Douglas Adams:

"Anything that is in the world when you're born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works. Anything that's invented between when you're fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it. Anything invented after you're thirty-five is against the natural order of things." 
Douglas Adams (citatet är hämtat från WikiQuote - en ny bekantskap för mig)

1 kommentar:

  1. Hej! Skulle behöva gå på en sådan föreläsning också! Hoppas att de har vägarna förbi Örebro någon gång. Jag gillar din blogg. Du fyller på med många intressanta tips.
    /Marcus

    SvaraRadera