onsdag 2 mars 2011

Digitala lärresurser

Jag kan känna att jag inte gör annat än att testa digitala lärresurser just nu. Det ena leder till det andra och det är behoven i undervisningen och, så klart min egen nyfikenhet, som styr. Kul är det också!  Det är som att gå i skogen och leta efter svamp. Först ser man bara skog, sedan hittar man en liten svamp och sedan ser man inte annat än svampar (det sägs att det ska vara så att plocka svamp i alla fall, jag brukar aldrig göra det, men det låter som en bra liknelse...). Jag ser digitala lärresurser överallt nu och min lista på resurser att undersöka i mån av tid är lång och ständigt växande.
Det är som en drog - man vill bara ha mer. Precis som med droger får man se upp med negativa bieffekter. För min del har jag märkt att jag behöver hitta sätt att begränsa i min ständiga jakt. Jag kände ett tag att min hälsa var på väg att ta stryk. Jag har insett att jag behöver ta av mina IT-glasögon och lägga dem ordentligt på hyllan under strukturerande former. För mig har helt IT-fria dagar varit en sak som hjälpt. Man får en annan blick för vad som är viktigt.

Här på min blogg har jag skrivit mycket om olika resurser. Jag vill ändå dela med mig av en av mina favorithemsidor när det gäller att använda hemsidor som lärresurs direkt med eleverna.

by Henke, CC (by-nc-nd 2.0)
Det är Fråga chans.nu. Bakom sidan står Lafa - enheten för sexualitet och hälsa - som har till uppgift att förebygga hiv, andra sexuellt överförda infektioner och oönskade graviditeter i Stockholms län. Lafa är en förkortning för Landstinget förebygger aids.
Jag har använt sidan i sexualundervisningen med mina mellanstadieelever. Sexualkunskap är ett så viktigt, men ack så pinsamt ämne för många i den här åldern. Några elever håller på att gå sönder av pinsamhetskänslor när man tar upp ämnet. Att använda sidan och låta eleverna två och två undersöka den med hjälp av frågor att leta upp svar på (frågor att skylla det egna nyfikna undersökandet på) och ha efterföljande samtal utifrån frågorna och elevernas egna frågor blev ett bra grepp.

Så här beskrivs sidan på Stockholms läns landstings hemsida:
"Frågachans.nu är en magisk liten värld som inte liknar något annat, den är mer som ett dockskåp eller tittskåp på webben. Alla figurer är klickbara och symboliserar en funktion. Med text och bild förklarar man på ett enkelt och pedagogiskt sätt om vad som kan hända i kroppen, om likheter och skillnader mellan tjejer och killar och om olika sexualiteter."
I Lafas tidning Insikt kan man läsa en artikel om sidan.

Förutom att sidan har ett bra, faktamässigt pålitligt och åldersnivåmässigt välbalanserat innehåll har sidan en riktigt rolig layout. Olika mediaformer samsas i lekfull miljö på ett varierat sätt. En riktig fempoängare.

Läs även min kollega Anna-Lenas inlägg om lärresurser.

1 kommentar:

  1. frågachans.nu Superbra! Ska jag absolut använda och tipsa mina kollegor om.
    Tack

    SvaraRadera