onsdag 26 januari 2011

Wikispaces och Scribd

Wiki = snabb. Det har jag lärt mig idag.

Idag har våra kursare Andreas, Agneta och Åsa gett oss en bra introduktion av Wikispaces - ett lovande webbverktyg för att arbeta med texter gemensamt via webben. Det är en typ av hemsida där man kan lägga upp till exempel en startnyckel (text, bilder, filmer etcetera) för ett område, organisera texter, arbeta med dem i olika omgångar och få logg över de olika versionerna med mera. Det verkar finnas många möjligheter. Den glimt vi fick av programmet gav mig lust att undersöka vidare.

I Åsa tipsade om att man kunde lägga in en widget som heter Scribd. Scribd är en hemsida med böcker som man kan läsa på nätet, ladda ner eller "bädda in" i till exempel sin blogg. Enligt hemsidan har de sökmotorer som kontrollerar att allt som läggs upp på hemsidan är ok enligt copyright. Det öppnar upp för kul möjligheter i skolvärlden tänker jag direkt. Man skulle till exempel kunna lägga nedanstående bok på skolbloggen och ge eleverna i läxa att läsa boken...

Halfway Herbert, By Francis Chan (Excerpt)

1 kommentar:

  1. Superbra idé Elisabet, som alltid! Jag länkar min sida till din så du beskriver Wikis på ett bra sätt!

    SvaraRadera