torsdag 20 januari 2011

Internet - marknadsförarnas viktigaste verktyg

Jag trillade över slutet av den amerikanska dokumentären "Köpgalna barn" i torsdags och blev glad när jag idag på SVTplay kunde hitta och se början. Filmen handlar om hur reklammakarna riktar in sig på barnen för att nå potentiella köpare. Många "vatten-på-kvarnen-åsikter", men givande. 

Jag rekommenderar er att se hela, men ni som bara vill se delen om reklam och internet kan spola fram 16 minuter. Om över 40 miljoner barn är ute på nätet dagligen kan man förstå att reklammakarna lockas...
Filmen finns tillgänglig i ovanstående länk till 12 februari 2011.

Filmen gav mig frågan om jag verkligen ska ha med länkar på skolbloggen som innehåller reklam... De demokratiska värdena sitter osäkert i händerna på marknadskrafterna. Jag plockade bort de länkar till sidor med reklam så länge. Jag lyckades faktiskt hitta alternativa sidor utan reklam till samma spel! Ett spel hittade jag en sida som erbjöd html-koden att klistra in på sin egen webbsida - så nu har vi det braiga spelet på vår blogg!

Vad tycker ni? Kan man som skola länka till sidor som innehåller reklam?

3 kommentarer:

  1. Det tycker jag. Eftersom de kommer i kontakt med så många reklamsidor ändå. Och då kan man ta upp just de reklaminslagen i skolan. Annars lämnar man dem ensamma åt att tolka reklamen. Det är ju det, om vi inte vågar länka till sidor med reklam, kommer vi inte ha mycket att länka till. Ska det vara gratis måste intäkterna komma någonstans ifrån. Också något att ta upp. Vad menas egentligen med gratis? Vem betalar i slutänden?
    Jag tror på att leva och verka i den verklighet barnen befinner sig i. Och att göra något bra av det. Fast vem gör inte det? :)
    Sådant funderar jag på.

    Hälsningar IT-mamman

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nog att man kan göra lite både och. Jag kan hålla med IT-mamman i det att vi behöver hjälpa till att tolka men samtidigt kan vi också hjälpa till att sålla bort reklam om det finns sidor utan reklam.

    Kanske man kan låta barnen visa oss vilka sidor de är ute på (vi kan använda oss av vår studie oxå)och utifrån dem plocka material kring detta ämne. På så vis kan vi hjälpa till att göra barnen mer medvetna om vad de ser/tar in.

    Jag tycker att det är läskigt med den nya värdegrunden som presenteras i filmen - måste ha, ge mig. Hur kan man komma runt det? Med det utbud som finns idag är det svårt för alla och inte minst barnen att välja rätt. Nästa hårda nöt att knäcka!

    Kan även hålla med dig Elisabet att det blir en hel del "vatten-på-kvarnen-åsikter" men ibland kan det vara bra med en "omskakning".

    Intressant dokumentär som får mig att fundera, du ska få låna en bok (om du vill) som jag läste får några år sedan : Brand child av Martin Lindstrom, den belyser barnets relation till märken/reklam, intressant och värd att ta del av.

    SvaraRadera
  3. Tack för era tankar. En förvriden värdegrund som serveras dagligen rakt in i våra hem - det tycker jag också är läskigt.
    Ett sätt att bemöta det är, som ni också påpekat, att medvetandegöra - för oss pedagoger och hos eleverna.

    Jag blev överraskad att jag kunde hitta så många länkar utan reklam. Det skulle vara spännande att se hur långt det går att hålla en sådan policy innan man känner sig för begränsad. Jag är nyfiken på att testa.

    SvaraRadera