tisdag 15 januari 2013

Favikon

Jag har sett att det i Bloggers layout finns något som heter Favikon, men jag har aldrig tidigare förstått vad det varit. Ett blogginlägg upplyste mig.

En favikon (eller favicon, favourites icon) är det lilla märket som syns på fliken eller framför adressen (för mig syns den inte framför adressen, i alla fall inte ännu... på någon sida stod det att det kunde dröja ett slag innan den visade sig... varför det skulle vara så vet jag dock inte. Syns den på era datorer?).



Genom ett inlägg på en blogg jag följer fick jag nu upplysning och även länkar vidare för hur man själv kunde göra en favikon och hur den kunde installeras på en Blogger-blogg. Det var kul och riktigt lätt. Jag har försökt att även installera en för mina elevers Wordpressbloggar, men hur det fungerar har jag inte lyckats klura ut ännu.

Jag använde mig av favicon.ico Generator för att skapa iconen och sedan följde jag instruktionerna i bloggen för att installera den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar