fredag 26 oktober 2012

Box

I mitt förra inlägg ville jag göra några pdf-filer tillgängliga. Jag har tidigare använt mig av webb-tjänsten Embedit.in för att kunna bädda in pdf-dokument eller för att få en "tumbnail" eller länk som när man klickade på det förstorades till ett snyggt fönster där man kunde se dokumentet. Vi använde det till våra informationsbrev på vår skolblogg. Problemet med Embedit.in var att det var så opålitligt. Ibland fungerade det bra att ladda upp dokument, ibland fungerade det inte alls. Det var ganska opraktiskt. Så opraktiskt att vi till slut bestämde oss för en annan lösning för våra informationsbrev.

Idag tänkte jag ge Embedit.in en ny chans. Jag surfade till deras fiffiga webbadress (www.embedit.in) bara för att upptäcka att de slutat med sin webbtjänst. Istället hänvisar de till Box.
Med Box kan man liksom Embedit.in få en länk eller en embedkod till sitt dokument. Någon möjlighet att få en "thumbnail" ser jag dock inte till. Se exempel i mitt föregående inlägg (man behöver dock flash...). Det fungerade riktigt bra.
Box är kanske främst en molntjänst för att lagra, sortera, dela och samarbeta kring dokument.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar