tisdag 14 augusti 2012

Jag tog en bild av en kompis...

Common Sense Media är en amerikansk webbplats som har som ambition att, som de själva skriver på sin om-sida (min översättning):


"...förbättra livet för barn och familjer genom att tillhandahålla tillförlitlig information, utbildning och genom att vara den oberoende röst de behöver för att trivas i en värld av media och teknik.

Vi finns eftersom vår nations barn tillbringar mer tid med medier och digitala aktiviteter än de gör med sina familjer eller i skolan, något som djupt påverkar deras sociala, emotionella och fysiska utveckling. Som en opartisk, icke-vinstdrivande organisation, vill vi ge trovärdig information och verktyg, samt vara ett oberoende forum, så att familjer kan ha ett val och en röst om media de konsumerar."

På sidan hittade jag denna eminenta affisch om publicering av bilder på nätet. Jag tycker att den har riktigt bra innehåll. Den är fri att ladda ner som pdf och trycka upp som affisch till klassrummet. Den har dock ingen  Creative commons licens, men jag antar att det skulle vara ok att göra en svensk version. Jag ska skriva till dem och fråga. Jag tog mig friheten att publicera bilden här. Jag tänkte att det nog var ok eftersom de sprider pdf:en fritt, men jag ska fråga om det är ok också när jag skriver. Jag återkommer när jag får svar.

De har också en lite mer gullig variant till de yngre.

___

120816:
Nu har jag fått svar. Det var helt ok att publicera bilden på en blogg. Att översätta och göra en svensk variant av affischen var nog ok, jag skulle bara checka med deras skolavdelning först. Jag återkommer när jag får svar om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar