måndag 20 juni 2011

Historiemusikvideos från Hawaii

Bland sommarledighetsläsningen följde senaste numret av Alfa (03/11, Lärarförbundets tidning för lärare om svenska, SO-ämnen och språk). Det är en riktigt bra tidning faktiskt. Det är bara sällan man hinner läsa den under terminerna... Nu är jag ledig (men bloggar jobbrelaterat ändå...; o), njuter sjöutsikt i sommarstugan, har till och med hunnit vila bort den axelmuskelspänning jag drog på mig sista jobbveckan och har tid samt lust att läsa.

I detta nummer hittar jag en mängd bra IT-tips. Ett riktigt roligt tips är artikeln om Amy Burvall, historielärare på Hawaii (gift med göteborgare, därav det svenskklingande efternamnet), som gör historiska musikvideos med kända låtar och använder dem i klassrummet.

Här är ett exempel - Henry den 8:e och han fruar:



Den har 155 725 visningar på YouTube. Videon om Franska revolutionen som finns i artikeln jag länkar till ovan har 469 473. Snacka om att nå många med sin historieundervisning!

Jag blir väldigt imponerad av produktionerna. Genom att välja kända och aktuella låtar får Amy historia som ämne att appellera unga. Själva videoproduktionerna är också imponerande. Jag gissar att Amy och de som hjälpt henne inte har upphovsrätten helt på sin sida när det gäller musik och bildmaterial, men jag hoppas att alla berörda upphovsrättsinnehavare tycker att detta är lika bra som jag tycker och har överseende.

Hawaii verkar vara på hugget när det gäller IT... Första Wikin och nu detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar