onsdag 22 maj 2013

Segt Storybirdprojekt börjar ta sig

April och maj månad är ingen bra månader för projekt, speciellt inte om man har det på en lektion varannan vecka. Vårt Storybirdprojekt i årskurs 4 har blivit väldigt segt och långdraget. Elever glömmer vad vi höll på med och de glömmer sina lösenord.

Jag är trots allt imponerad av att så många tycker att det är riktigt kul och nu när elever börjar bli klara känns det väldigt roligt.

Konstbilderna i Storybird lockar fram fantasifulla berättelser hos många barn. Kanske att några barn kan bli hämmade av bilderna eftersom det set bilder man vält kanske inte erbjuder bilder som matchar den väg man vill att berättelsen ska ta. De flesta barn hittar dock mer eller mindre bra lösningar om det skulle vara så.

Våra elever har fått arbeta med att bearbeta sina berättelser efter en respons utifrån uppsatta kriterier. Det är fantastiskt att se hur några elever kan lyfta sig och sin berättelse till nya höjder efter responsen.

Isbells berättelse här nedan är ett exempel på en sådan berättelse. Hennes berättelse saknade både mitten och slut första gången hon lämnade in för respons.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar