fredag 16 november 2012

Adventkalender

Jag är barnsligt förtjust i adventskalendrar. Förra året gjorde vi en länkkalender med hjälp av Vokis och kalenderverktyget Advientos. Det var kul och uppskattat.
Nu har jag hittat ett till verktyg där man kan göra egna webbadventskalendrar - Online Video Advent Calendars. I webbverktyget kam man skapa en kalender med YouTube videos. På sidan finns ett exempel med Monty Pyton filmklipp.

Jag tänker att verktyget skulle kunna användas till mycket inom skolan. Eleverna skulle kunna få i uppdrag att leta rätt på YouTubeklipp på ett givet tema. De skulle också kunna få i uppdrag att skapa små filmer som sedan göms bakom var sin lucka och lyser upp i decembermörkret. Det finns verkligen många möjligheter! Det är två veckor kvar till första december så det är bara att sätta igång. Jag klurar på att sätta ihop en specialkalender på den här bloggen...

Här är ett inlägg jag gjorde två år sedan om adventskalendrar på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar