torsdag 28 oktober 2010

Startnyckel - dilemma

I min startnyckel använde jag mig
av mjukisdjur som illustration 
I måndags visade jag min startnyckel i etik för en grupp årskurs 4 elever. Eleverna ville se filmen flera gånger för att uppfatta alla delar i den. Flera elever kände genast igen sig och sa att de varit med om liknande. Vi kom att prata om vad man kan göra om något sådant här skulle hända på en sida man besöker på nätet. Eleverna kom med flera kloka tips. Vi antecknade dem gemensamt i bloggform. En blogg som jag tänker att vi kan fylla på med IKT-tankar allteftersom.

En elev ville visa hur man kan anmäla en bild på Facebook och hon fick göra det. Sedan ville hon visa en sak till sa hon. Hon var ivrig och jag lät henne göra det vilket visade sig skulle leda till ett dilemma...
Hon letade sig fram på sin sida på facebook och fick till slut upp en konversation mellan några kompisar kring en bild hon lagt ut. Bilden en ganska vanlig bild i mina ögon. I konversationen fanns flera oschyssta kommentarer som till exempel "idiot", "pucko" och "jag hatar dig". Ganska milda i sitt slag, men ändå ett språk vi aldrig skulle acceptera på skolgården eller i klassrummet. Av konversationen kunde man ana att det var skrivet i ett slags skämtsam ton något som eleven också bekräftade. Hon och alla andra i gruppen tyckte samtidigt att det inte var ok att säga eller skriva så om någon. Att det ändå förekommer vet vi nog alla... En fråga är vad nästa steg är gällande språkbruket om det skrivs så här nu. Vad är näste steg, nästa och hur fort går det till språket eskalerar till att bli allt grövre. Hur långt ska det gå innan någon blir verkligt sårad? Det var intressant att hamna så där direkt i ett verkligt exempel på det startnyckeln tagit upp.

Det som inte var så bra var att konversationen i Facebooklayout visar personernas hela namn och det gällde personer som inte var med i gruppen. Att prata om något dumt någon gjort när den personen inte finns med känns aldrig bra. Att samtidigt bara låta bli att prata om det vi såg kändes heller inte bra. Vi valde att prata om det. Jag visade alla hur man tar en skärmdump och sparar i Word och vi kommer att prata vidare om detta och prata vidare med de inblandade. Jag väljer att se det här ganska oskyldiga exemplet som en bra början till en diskussion kring språk på nätet.

1 kommentar:

  1. Enligt min lilla undersökning i klassen har 10 elever av 29 någon gång blivit mobbade på nätet.

    Jag ska göra om min startnyckel och jag planerar en lektionsserie bl.a om språket på nätet.

    Tänk om jag skulle få till det där med MSP-bakgrundsmusik som du föreslog. Min son var hemma nyss och jag blev så frestad att be honom att hjälpa mig, men bestämde ändå att jag provar själv först.

    Ska ni gå och lyssna på The Wow Factor av Anne Bamford på UKK på tisdagen?

    Ha ett skönt höstlov!

    SvaraRadera