fredag 3 oktober 2014

Webbkurs: Litteraturblogga med dina elever


Jag har äntligen tagit mig tid att gå en av Webbstjärnans webbkurser. I våras öppnade Webbstjärnan sin nys kursportal och jag har länge suktat efter det där tidsutrymmet då jag ska kunna testa någon av kurserna. Nu blev det av och jag valde kursen Litteraturblogga med dina elever. Kursen riktar sig mot gymnasiet, men jag som arbetar med elever på mellanstadiet tycker att jag fick flera bra tips och idéer från kursen.

Det bästa som jag tar med mig från kursen är idén om att göra enkel litteraturbloggning genom att bara skriva en litteraturfråga i ett inlägg och sedan låta eleverna svara på frågan genom att kommentera på inlägget. Man kan även låta eleverna ge kamratrespons/förståelsefördjupande frågor på varandras svar genom trådade kommentarer. Grymt enkel och bra idé!

Nu är jag sugen på att testa fler av deras kurser. Gör det du med på Webbstjärnans kursportal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar