fredag 3 oktober 2014

Programmeringsläxa

Nästa vecka ska jag gå första tillfället i en programmeringskurs för pedagoger som arrangeras som en pilotkurs i ett samarbete mellan Uppsala kommun och Uppsala universitet, Ångströmslaboratoriet.

Till första kurstillfället har vi en läxa och idag hade jag möjlighet att genomföra den. Jag har gjort webbkursen "En timme kod" (den tar inte en timme) och svarat på kluringarna i IT-tävlingen Bebras.
Jag har sett sidorna tidigare, men jag behövde den här läxan för att ta mig tid att verkligen undersöka dem.

Så här beskriver Bebras tävlingen på sin om-sida: "Bäver är en årlig IT-tävling för skolelever, som ordnades första gången i Litauen 2004. Tanken bakom tävlingen är att öka elevernas intresse för informationsteknologi och för att studera vidare inom området. Tävlingen behandlar ämnet på ett roligt och lärorikt sätt. Tävlingsfrågorna rör IT, hur IT påverkar oss i samhället, logiskt tänkande och utvecklandet av förmågan att lösa problem."

En timme kod eller One hour of code är ett amerikanskt initiativ. Här är en film som berättar om projektet.


Mitt diplom för genomförd kurs :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar