fredag 28 september 2012

Ljudspelare och CC

Idag har jag arbetat med en kursuppgift till min lärarlyftkurs för Trä och metalslöjdlärare. Vår uppgift var att intervjua elever och fråga hur de uppfattar de fyra långsiktiga målen i slöjden. Jag valde att spela in intervjun med ett fickminne. Jag ville sedan gärna skriva om detta på min slöjdblogg - slöjdpedagogen - och göra det möjligt att lyssna på ljudklippet där.
Det visade sig inte vara helt lätt. Bilder och film kan man lätt infoga i en Bloggerblogg, men ljud är like krångligare.

Jag tog hjälp av det här YouTubeklippet.

Först fick jag konvertera min fil från WMA till MP3 med hjälp av Media.io.

Sedan fick jag skapa ett konto på Internet Archives (som föreslås i filmen ovan) och ladda upp min fil där. Där blev jag positivt överraskad av att man erbjuds licensiera sin fil med en Creative Commons licens. På Internet Archives får man en URL till sin fil.

Jag kunde inte få det att fungera med den kod som killen i filmen föreslog så jag fick leta rätt på en annan. På Blogger Buster fick jag hjälp.

Nu fungerar det!

Här är en länk till inlägget på min slöjdblogg.


1 kommentar:

  1. hjälp med ljud

    Bienvenido a Ljudbloggen expert, Jag jobbar med akustik och främst ljudabsorbenter. Nosotros escribir acerca de ljudproblem, akustikproblem, akustikfrågor, ljudexpert. Obtener hjälp med ljud problem.

    to get more - http://ljudbloggen.se/

    SvaraRadera