söndag 23 september 2012

Återbruk

Jag har förmånen att få träffa våra två fyror och ha IT-lektion med dem. Varannan vecka med ena och varannan med andra.

De här klasserna har inte arbetat speciellt mycket med IT tidigare. Jag startade upp med att prata om hur man kan vara säker på nätet. För två årsedan startade jag min egen fyras IT-arbete på samma sätt och jag kunde nu återanvända det upplägg jag hade då. Allt finns dokumenterat på den blogg vi då hade, V4:or, och det inlägg jag använde på den lektion jag då hade - Att publicera på nätet. Jag behövde länka om fyra av de fem filmer jag använde. Länkar är en färskvara och man bör alltid kolla att länkar fortfarande fungerar om man vill återanvända gamla lektions-blogg-inlägg.

De fem filmerna i inlägget är verkligen bra som diskussionsunderlag. Speciellt bra är de två norska filmerna tycker jag. De tar på kort tid (lite drygt en minut) upp viktiga aspekter av webbpublicering med hög igenkänningsfaktor på ett tydligt sätt. Jag märker på eleverna att de situationerna i filmerna är nära dem - det skulle kunna hända dem eller deras vänner.

Efter filmerna får eleverna läsa två artiklar från KP och diskutera i grupp. Några grupper läser en artikel och några den andra. Efter det får de som läst den ena artikeln berätta om artikeln och vad de samtalat om för övriga.

Vid lektionstillfället därpå repeterar vi vad vi pratat om förra gången. Efter det presenterar jag idén om att de ska få ha en skolblogg. Vi tittar på olika skolbloggar och undersöker hur de kan se ut. Vi pratar om vad som är en bra layout och om vad som är en bra logo. Sedan får eleverna rita förslag på bakgrund och logo till sin blogg.

Ena fyran sitter på borden när de samarbetar.
Andra fyran sitter under:)
Här produceras förslag till bakgrund och logo till bloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar