I tisdags hade vi i 4B en bra plädering (argumentering) för och emot att redovisa på "vanligt sätt" (genom att stå upp i en grupp och berätta) eller att redovisa genom att spela in sin röst och bädda in det på de Glogsteraffischer vi gör om svenska fåglar.
Eleverna hade bra argument för båda förslagen. Idén om att spela in redovisningen med en ljudupptagning kommer från Koltrast-gruppen i 4B, Tidde, Blomman och Elen. De hittade nämligen en funktion på Glogster som vi inte använde oss av och ville prova. Det blev så lyckat att vi föreslog att alla skulle göra likadant.
Efter pläderingen röstade vi och en klar majoritet röstade för ljudupptagning.
Idag har vi spelat in. Vi har haft en hel del inspelningskrångel, men några av grupperna är nöjda och klara. Vi fortsätter med inspelningarna på tisdag.
En reflektion är att flera av de som var emot ljudupptagningsredovisning var idag väldigt nervösa över själva inspelningen. Nervösa över att behöva höra sin egen röst. Kanske skulle vi ha kört med att det var frivilligt... Något för de som ville. Kanske skulle det ha lockat övriga att själva testa på sikt...
Det här gången blev det detta som var dealen - alla får rätta sig efter majoritetsbeslutet. Förhoppningsvis sparkar det några över den obekväma röst-tröskeln.
Hej!
SvaraRaderaVad glad man blir när man läser om att du inte bara gett eleverna digitala verktyg utan också "tvingar" dem att fundera på om och när de är användbara.
Detta är precis vad jag tror behövs för att IT ska kunna integreras i skolan på ett bra sätt.