söndag 17 april 2011

Hjärnstorma med WallWisher och Edistorm

Jag har i veckan som varit hjärnstormat fram idéer till vår skoltidning tillsammans med mina elever med hjälp av webbverktyget WallWisher. Det var ett roligt sätt att få ner och synliggöra idéer smidigt, snabbt och elevaktivt. Via det konto som personen som skapar "väggen" har kan man möblera om lapparna. Övriga behöver inte logga in (beroende på vilka inställningar man gör) och kan lätt bidra med namnade lappar (vi valde att använda initialer för ede i gruppen) som framträder på väggen så fort man uppdaterar sidan.
"Uppdatera! Uppdatera!" blev elevernas ständiga uppmaning till varandra på lektionen och eleverna var helförtjusta när de fick syn på sina lappar på "väggen".

En styrka med WallWisher är att man kan lägga till bilder och videoklipp på ett lätt sätt. Vi använde inte den funktionen den här gången.

Här är en video som visar hur det går till:




Även om man kan sortera lapparna i WallWisher så kan jag tycka att det kan bli lite svåröverblickbart, speciellt när det blir så många lappar som det blev för oss.

Nu har jag hittat ett till liknande verktyg som jag tror kan lämpa sig ännu bättre till hjärnstormningsövningar av den här sorten, nämligen Edistorm. I Edistorm kan man välja att färglägga lapparna i olika färger och man kan som inloggad även dela ut poäng på de idéer man gillar mest och sedan sortera lapparna automatiskt efter popularitet. Verktyget verkar verkligen väldigt intressant. Det står på tur för vårt nästa hjärnstormningstillfälle!



Någon som har hittat fler liknande verktyg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar