"Vi på Ziggy tror inte att internet har gjort oss dumma eller att dagens barn är mer lata än tidigare generationer.Så säger Darja Isaksson, vd för Ziggy Creative Colony i sitt brandtal för makerkulturen i skolan på Internatdagarna 2013.
Vi tror inte att teknik gör barn lata, möjligen mer otåliga."
"Vi har ett digitalt lager, en digital dimension i vår värld som påverkar allting."Vi är på väg in i en responsiv verklighet, menar Darja, och de människor som tar den verkligheten, gör den till sin egen och skapar den, de kallar sig för Makers. Makers tror inte att internet fördummar oss eller håller på att förstöra våra liv. Makers förstår vad man kan göra med digital teknik och de skapar, de blir kreativa. Det de inte kan, det lär de sig, för Makers lever livslångt lärande.
Darja vill se Makermål i läroplanen. Jag kan tycka att läroplanen redan nu bjuder på Maker-space-möjligheter. Visst kan det gärna få förtydligas, men jag med mina IT/slöjd-pedagogiska-glasögon kan se massvis med möjligheter för Makerkultur i skolan. "Det entreprenöriella lärande" som för många av oss klingade lite illa i våra pedagogiska öron när nya läroplanen lanserades kan få en vacker och kreativ innebörd om Maker-tanken får inspirera det entreprenöriella.
Kia Höök, professor på Institutionen för Data- och Systemvetenskap vid KTH, propagerade redan 2009 för införandet av det nya skolämnet "Dataslöjd" i skolan. På samma sätt som elever får skapa i textil, metall och trä borde elever få skapa digitalt och till exempel skapa webbsidor, spel och prova på att programmera.
I Storbritannien har man en ny läroplan som säger att barn ska lära sig programmera vid fem års ålder, vid sju ska de lära sig cad och avancerad produktionsutrustning. I sjuan ska alla barn kunna minst två programmeringsspråk.
”Som premiärminister vet jag att denna revolution i undervisningen är avgörande för Storbritanniens framtida välstånd”, säger David Cameron.
David Cameron pratar om konkurrenskraft, men den starkaste anledningen till att släppa fram Maker-rörelsen är att det handlar om delaktighet, menar Darja.
"För när man behärskar ny teknik, då förstår man den, och när man förstår den, då kan man ha åsikter om vad vi faktiskt borde göra med den. Och det behöver vi, fler människor som kan ha sådana åsikter, för allt det vi prata om här det är inte framtiden, det här är saker som händer idag."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar