fredag 22 mars 2013

Storybird

För två år sedan fick de fyror jag då hade lära några årskurs tvåor webbverktyget Storybird. Nu ska fyrorna få arbeta med verktyget igen. Jag har fått damma av mina Storybirdkunskaper inför starten. Det är ett lätthanterligt verktyg, men det är en del trix och fix med att få elevkonton i ordning och med att själv få kläm på hur det nu var man gjorde.

Storybird bygger på att elever får använda konstnärers och illustratörers bilder och skapa egna berättelser i form av blädderbara och inbäddningsbara webbböcker.

Det finns en hel uppsjö av underbara, roliga, coola och snygga bilder för barnen att välja bland. Bilderna lockar fram fantasin och kreativiteten. I det här skrivuppdraget har eleverna i fyran i uppgift att skapa en berättelse med början, mitten och slut samt att få till en del språkliga finesser. Det är en repetition av områden de arbetat med i svenskan. På elevernas blogg finns en introduktion till uppgiften.

Klassens lärare har varit sjuk så jag har inte haft möjlighet att bolla den gruppindelning jag gjort med henne. Jag lät slumpen avgöra vilken samarbetspartner eleverna fick. Det här är en helfin klass, men liksom i alla klasser finns det elever som går bättre och sämre ihop i samarbete. Det var spännande att se att uppgiften och, kanske speciellt, verktyget var så pass inspirerande att de som fick en lite större utmaning i just samarbetspartnern alldelses glömde bort det när de väl satt igång att arbeta.

Jag valde att låta en person vara "författare" och vara den som hittar på sagan och väljer bilder och den andra vara "sekreterare" och utföra allt datajobb samt vara bollplank och hjälpare till författaren. När ena sagan är klar byter paret roller. Den tydliga rollfördelningen hjälpte också paren att samarbeta bra.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Det låter jättespännande. Det ska bli roligt att se resultaten så småningom. Gruppindelning är alltid lite klurigt, men tanken är att "alla ska lära sig att arbeta med alla".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det här är ett väldigt bra samarbets-övnings-tillfälle. Jag hoppas att alla ska kunna uppleva att de har nytta av sin partner på ett eller annat sätt.

      Radera
  2. Hej!
    Vilket bra upplägg. Jag har varit nyfiken på storybird ett tag nu och funderat på att använda det både i svenska och engelska i fyran och femman. Tänkte höra med dig om du väljer bilder i förväg eller om eleverna väljer fritt? Mina kollegor har gjort lite olika.

    SvaraRadera
  3. Hej Ylva! Vad roligt att du lämnar en kommentar! I de projekt jag haft med elever har jag låtit eleverna välja fritt, men vi har haft specifika skrivmål som eleverna ska sträva efter att uppnå i skrivprojektet. Nu senast är det huvudsakliga målet att skriva en berättelse med början, mitten och slut. I starten inför att eleverna skulle välja bilder tipsade jag dem om att välja bild-sets där de anade att de skulle kunna få till en berättelse med början, mitten och slut.
    Hör gärna av dig igen när du provat Storybird och berätta om hur det gick.

    SvaraRadera