onsdag 30 mars 2011

Yes, you can teach with games!

I min jakt efter schyssta quizverktyg som går att använda i undervisningen* hamnade jag på en YouTub-kanal med PowerPoint-spel som i sin tur ledde till en generös hemsida full med spel att använda eller anpassa.
Det är en hel del gräsliga ClipArt illustrationer, men idéerna i spelen verkar riktigt bra vid en första anblick. Kanske man kan göra egna eller byta ut en del bilder och layout för oss som har "handikappet" att vara layout-poliser... Jag skriver upp detta på min "vill-undersöka-mer-lista".

Här är en tankeväckande introduktionsfilm till hemsidan:

Den gav mig ett nytt bra uttryck: BG = Before Google och den intressanta frågan: "Vem svarade tidigare på alla de miljoner frågor som idag "Googlas" varje dag?" (fritt översatt och omformulerat)

Här är en av deras YouTubefilmer:


*) Jag vill hitta ett quizverktyg som är gratis, utan reklam, lättanvänt, statistik ska gå att spara, eleverna ska kunna göra egna quiz, det ska gärna finnas olika varianter av quiz och det ska vara snygg layout. Finns det ett sådant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar