onsdag 9 mars 2011

Förebild

Att skapa en film kring temat förebild var en spännande uppgift. Förebild är ett ord som kan rymma mycket. Det blev tydligt vid dagens kursuppgiftsredovisningar. Jag har fått ta del av fyra av mina kurskamraters filmer och det var intressant att se variationsrikedomen. Vad är en förebild? Vem är en förebild? Hur påverkar en förbild oss? Frågorna får oss att gräva i vårt inre och frågorna väcker känslor hos oss. Spännande!

Jag valde att klippa itu ordet förebild i i min film. Före bild. Vad finns före bilden?
Här är min film:

Dagen handlade också mycket om att samtala kring respons på och bedömning av redovisningar av detta slag. Vilka begrepp är användbara? Vilken typ av respons är relevant? Hur kan vi hitta respons- och bedömingsformer som innefattar både innehåll och gestaltning samt formativ bedömning? Med tanke på den starka ställning bild och IT fått i den nya läroplanen så känns detta som en ytterst viktig diskussion.

1 kommentar:

  1. Spännande att få se din film trots att jag befinner mig på hemmaplan. Det är kul att se att man kan tolka ordet förebild på olika sätt. Bra att du blandat film med stillbilder, filmen var varierad i sitt uttryckssätt vilket gjorde att man blev nyfiken och ville se mer. Du känns som en väldigt kreativ person!

    SvaraRadera