tisdag 1 februari 2011

Blogginspiration

Dela!
Jag fick tyvärr förhinder i sista stund och kunde inte gå på Kristina Alexandersons föreläsning i torsdags. Ett stort flertal av mina kollegor som går "4:e nyckeln utbildningen" (en utbildningssatsning på IT-kunskap för kommunala lärarutbildare i Uppsala) var dock där och de blev så inspirerade att de nu är sugna på att starta bloggar tillsammans med sina elever.

Jag inser just att det IT-förankringsarbete som känts så trögt tidigare nu har ett brett stöd på vår skola. Det öppnar för nya möjligheter. Vi hade idag ett möte tillsammans, fyra av skolans 4:e nycklare, min IKT-och-lärande-kollega Anna-Lena och jag. Mina kollegor var intresserade av att höra och se om skolblogg skulle kunna vara det projekt de har som kursuppgift att genomföra under våren. Jag tror att flera av dem kände att det skulle kunna vara möjligt efter att Anna-Lena och jag visat och berättat om våra nystartade skolbloggar.
Vad häftigt det skulle vara om alla klasser på en och samma skola hade ett gemensamt tänk kring dokumentation av lärande genom skolblogg. Vår rektor kom även och var med en stund på mötet av pur nyfikenhet (eller kanske för att se vilka galna nya idéer vi skulle koka ihop;-)). Idag känns IT-arbetet i skolan hoppfullt!

Ett stort tack till Kristina Alexanderson, vars blogg jag följer flitigt, för din inspiration! Bilden i det här inlägget är inspirerad av dina kloner och en hyllning till dig och ditt idoga arbete för IT i undervisningen. Tack!

3 kommentarer:

  1. Tack!!!! supertack!/kristina Alexanderson

    SvaraRadera
  2. Det är härligt att läsa om ert samarbete på skolan kring IT. Själv känner jag mig fortfarande ensam i mina tankar och visioner kring IT. Det är inte det att viljan saknas hos mina kollegor, utan jag tror att det behövs någon/några som drar igång diskussionen, precis som ni har gjort. Kanske ska mitt slutprojekt handla om att just jag ska bli en sådan som drar igång samtalen på min skola. Eller är det så att jag ska försöka hitta jobb på en sådan skola som du jobbar på som redan kommit igång met IT...

    SvaraRadera
  3. Jag tror på att visa lite lagom med enkla och inspirerande exempel. Då kan man få kollegor intresserade att vilja prova själva och har de väl provat och själva sett vad lätt det kan vara och vilken effekt det kan få på undervisningen så tror jag man har fått bollen att rulla:)

    SvaraRadera