måndag 18 november 2013

Varje nod bidrar med kunskap

Jag deltar i Digitala skollyftet. I etiketten digiskol kan ni se alla mina inlägg som har med det Digitala skollyftet att göra.

Digitala skollyftets tredje aktivitet var en Google Hangout med Jonas Bäckelin. Jonas pratade om det nätbaserade lärandet och connectivismen där varje nod i nätverket bidrar till att skapa kunskap, varje individ som deltar bidrar till det gemensamma kunskapandet. Jonas och de gäster som var med i Hang-outen pratade om hur kunskap skapas i denna typ av larande miljö. Hur skiljer det sig från lärande i ett traditionellt klassrum? Vilka olika "lär-steg" kan man se i en MOOC? och Hur kan en personlig lärmiljö, en digital yta där individen reflekterar och samlar sitt lärande, kopplas samman med ett lärnätverk, det vill säga ett nätverk där kursdeltagarna kan mötas och "kunskapa" tillsammans? Jonas pratade om att det är just när kursdeltagare möts och kan dela tankar som det utökade lärandet kan komma till stånd.

Avslutningsvis pratade Jonas om Modzilla Open Badges. Open Badges är typ scoutmärken som kan ges för någon form av prestation eller utveckling. Systemet med Open Badges är i en utvecklingsfas. Det känns spännande ur ett lärperspektiv och öppnar för många frågor. Skulle denna typ av digitala märken kunna valideras och knytas till kursplaner och matriser? Skulle de kunna ersätta eller komplettera betyg? Kan användandet öppna upp för att elever från olika delar av Sverige går samma kurs men befinner sig på geografiskt vitt skilda platser? Kanske man kan ha elever från olika delar av världen som bidrar med lärande i samma kurs? Skulle man genom MOOC och Open Badges kunna nå elever som skolan annars inte når, till exempel våra drop-out-elever? Vad är det för färdigheter som krävs för att delta i den typen av undervisning?

I mitt inlägg om mitt personliga mål för Digitala skollyftet skrev jag om mina tankar om att delta i två olika MOOC:ar parallellt för att jämföra och lära mig kring MOOC som pedagogiskt redskap. Idag har jag gjort ännu en bit av MOOC:en Bedömning och betyg och när jag tittade på filmklippen, reflekterade på forumtråd och skrev egna reflektioner slog det mig att denna blandning av olika media på flera sätt överträffar traditionella universitetsstudier. Kursarrangörerna har gjort ett urval och valt ut sektioner av föreläsningar som precis berör det ämnesområde kursen handlar om. Jag kan delta vilken tid jag själv önskar, jag kan pausa för att hinna anteckna eller reflektera och jag kan spola tillbaka om jag vill höra något igen. Det kan jag inte göra när jag sitter i en föreläsningssal och lyssnar.

Den största vinsten med det nätbaserade lärandet tycker jag nog ändå är möjligheten till en förskjutning av vem som lär ut och vem som lär. MOOC:en möjliggör ett lärande där lärandet skapas i nätverket. Varje nod i nätverket bidrar med att skapa kunskap och kunskap är något man skapar tillsammans. Det känns som en lärandestrategi som rimmar bra med hur kunskap beter sig i vårt digitala samhälle idag.


3 kommentarer:

  1. Hej Elisabet,
    Förmågan att navigera ett kunskaps område (eng. knowledge domain) och skapa eller bryta relationer (eng. connections) gör att kunskap växer (eng. growth). Visst är det spännande!
    Tanken med Open Badges är att fånga upp informell kunskap och framför allt färdigheter. Ska bli spännande att följa din blogg..
    /Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, grymt spännande. har du tips på vidare läsning/media kring Open Badges?
      Jag såg att du läst/läser Nätkulturer på Uppsala universitet. Kul. Jag har själv läst IKT A + B där.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera