måndag 7 oktober 2013

Lyckan att lyckas hjälpa


Ännu en lektion tag jag hjälp av mina IT-hjälpare som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Nu har alltfler blivit klara med sina mål så den här gången valde jag att para ihop en hjälpare med en som behövde lite eller mycket hjälp med sina mål. Detta sätt, att varje hjälpare hade en specifik klasskompis att hjälpa, var ännu mer lyckat än det sätt som vi gjorde förra tillfället, nämligen att några hjälpare fick i uppdrag att hjälpa en grupp. Nu, med en-till-en-upplägget, blev det ett stort fokus för paren i arbetet. Hjälparna blev kvar hos de som behövde hjälp och det blev ett större lugn. Många fick mycket gjort.


Vi avslutade med att jag bad några hjälpare berätta en sak som varit svårt med att vara hjälpare och en sak som varit bra. Det som var svårt var att det ibland var svårt att förklara, men att det var kul när man märkte att man lyckats, sa en hjälpare. Flera av hjälparna tyckte att det som varit bra var att det varit roligt att hjälpa och att det var kul att få visa någon annan något man kan. En hjälpare tyckte att det var en kul utmaning att ha lyckats hjälpa sin klasskompis att hinna klart sina mål. Både eleven som behövde hjälp var nöjd och hjälparen.

En morot i arbetet den här lektionen var att de par som blivit klara med målen skulle få arbeta med femmornas nya länksida. I årskurs fyra hjälpte eleverna till att samla ihop bra länkar. Nu har jag lagt in länkar i en länksida på femmornas blogg. Här är en länk till den påbörjade länksidan.


2 kommentarer:

  1. Medbedömning, IKT och målstyrd undervisning, bra jobbat att få med så många förmågor i en till synes lätt uppgift. Att känna sig lyckad som lärare är när man ser eleverna lyckas! Själv övar jag mig att kommentera enligt din mall, kul att så konkret få tips och stöd. När ska du hjälpa mig!?

    SvaraRadera