"Jag tror vi kommer att få en ny generation av berättare som växer upp med spel som har ett speltänk i ryggmärgen. De kommer att tänka interaktivt och icke-linjärt. Jag tror att alla som spelar spel instinktivt känner att det finns möjligheter för ett unikt sätt att berätta som aldrig har funnits tidigare."
så säger dataspelsförfattaren Tommy Tordsson i det intressanta UR-programmet "Nätberättandet" (passa på att se det - det är tillgängligt på URs hemsida till och med den 17 augusti!) som jag berättade om i ett blogginlägg den 21 maj.
Hur och var kan eleverna få öva sig i denna form av berättande? Ett sätt skulle kunna vara att använda sig av Storybricks. Storybricks är fortfarande i beta version (under uppbyggnad) men ger ett lovande intryck. Genom byggklossar kan man bygga upp en icke-linjär och interaktiv historia där figurer har unika egenskaper och reagerar på olika sätt när de interagerar. Man kommer att kunna kopiera och modifiera det andra byggt upp och på så vis lära och utvecklas tillsammans.
Storybricks är ett MMOG-spel, det vill säga ett Massively Multiplayer Online Game som kan översättas till massiva onlinespel. Det innebär att flera spelare kan mötas i spel som byggs och de digitala berättelserna kan därmed delas.
Sättet att lägga samman byggklossarna är en typ av programmering, något som övar upp logiskt tänkande och förmågan att tänka i flera led. Jag tror att Storybricks skulle kunna vara ett bra verktyg för utvecklandet av berättandet i klassrummet.
Här förklaras idén lite närmare:
Tack Richard Byrne för tipset!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar