torsdag 16 september 2010

Bloggundersökningslogg

Helt klart är att jag inte klarade av att bara titta på bloggarna och reflektera över dem utan att försjunka i och förundrat undersöka innehållet. Det är förvirrande mycket att ta till sig. Problemet är att det verkar finnas så mycket bra. Det är förstås inte ett problem, men problemet är snarare att man lätt blir lite stressad över var man ska börja och hur man ska börja... Jag försöker lugna mig med att vi har tid.
Jag har redan hittat så mycket intressant att titta vidare på. För att kunna veta vad det var jag ville undersöka vidare vid senare tillfällen har jag valt att skriva lite kort om de bloggar jag tittat på, skriva lite kommentarer, lite frågeställningar och anteckna sådant jag vill undersöka närmare i mån av tid. Jag valde att börja nedifrån i listan.

Skola 2.0: Intressanta inlägg. Bloggaren skriver (100501) om nödvändigheten för pedagogen av snabb respons från kollegor. Bloggaren skriver om en strävan efter att "klona" över de värderingar som finns bland "hackers". D v s viljan att söka tänja, utveckla, utmana och förändra en digital plattform.
Bloggaren skriver att statusen bland hackers inte kommer från lön eller position i ett företag utan från hur jämlikar ser på en. Detta ger dem gruppen en möjlighet att själva påverka hur statusen ser ut. Han avslutar med: "Det jag alltmer funderar på är varför startar inte pedagogerna själva denna process och skapar sin egna stjärnor?"
Det är en intressant fråga i debatten om lärarnas status.
I ett nyare inlägg undrar bloggaren varför valrörelsen tjatar om hur viktig kunskap är.Istället menar bloggaren att de viktigaste framgångsfaktorn för våra barn borde vara förändringsberedskap och förmågan till kritiskt tänkande. Intressant tanke.
När jag tittar på bloggen ser jag många intressanta tankar bjuds. Många av inläggen har dock 0 kommentarer. För vem skriver man? Finns det någon poäng att skriva om man inte har läsare? Finns det läsare (som mig) som läser men inte kommenterar? Finns det någon "blogg-ettikett" när det gäller det? Är det ok att läsa, men inte kommentera?

JAGLÄRMIGTEKNIK: Hamnade på bloggarens "Voice thread" - en slags trådillustration av bloggaren, Henrik Widaeus, tankar kring teknik och lärande. Där berättar han i ljud och bild om bakgrunden till att han ville starta bloggen. Han vill genom bloggen undersöka vilka olika teknikmöjligheter det finns att uttrycka sig och kommunicera digitalt.
Från voicetreaden kan man gå vidare till olika verktyg han undersökt och kortfattat reflekterat över med hjälp av rubrikerna Vad är det här? och Hur integrerar du det här i klassrummet?
Sidor som jag vill undersöka vidare är:


På JAGLÄRMIGTEKNIKs wallwisher fick jag tips som jag vill undersöka närmare t ex


Skolväskans blogg visade sig ha en trevlig länksamling - Skolväskan - med en del känt, men även en hel del för mig okänt som jag gärna vill undersöka närmare. På sidan hittade jag också en bra samling på fler bloggar för lärande - se länk.

Broängens ettor känns intressant med eftersom det handlar om att använda digitala läärresurser bland så unga elever. 


På bloggen e-mentorerna på spaning hittade jag ett tips på att använda My StoryMaker. Det verkar kul. Jag vill gärna undersöka den närmare.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig vad gäller tankarna om läsare. Det är viktigt att få kommentarer. Jag hittade i alla fall en funktion man kan lägga till på sin egen blogg. För dem som inte "orkar" kommentera kan man fylla i en ruta "intressant", "kul" mm. Då far man ändå någon form av respons. Ska man blogga med eleverna är det ju extremt viktigt att de får någon reaktion på det som de skrivit, oavsett ålder.

    SvaraRadera