söndag 6 maj 2012

Unga bloggare


Några av V5:ors elevbloggar
För lite drygt ett år sedan skrev jag till Google för att fråga hur jag skulle gå till väga för att mina 10-åriga elever skulle kunna vara skribenter på den Blogger-skolblogg som vi hade. Svaret jag fick var att testa använda mig av Google Apps för skolor. Det var inte riktigt vad jag sökte efter. Jag ville ha en blogg liknande Blogger där mina elever kunde bli skribenter utan att behöva bryta mot lagar och regler. För att bli skribent behöver man ett Google-konto och för att ha ett Google-konto behöver man vara över 13 år (troligtvis 16 år enligt svensk lag).

Jag har fortsatt med Blogger och låtit elever delta genom det vi pedagoger publicerat, genom kommentarer och olika inbäddade webbverktyg. Jag trivs med Blogger som är smidig och enkel att hantera, men jag känner mig inte helt nöjd eftersom de yngre eleverna stängs ute i delaktighet.
Det senaste halvåret har jag ett gäng elever som startat egna elevbloggar. Jag kunde inte riktigt hålla mig från detta trots att jag inte hittat någon lösning på ovanstående. Det har varit riktigt kul att se elevernas engagemang, elevernas brottning med svårigheter och deras utveckling som bloggskribenter. Jag löste "ålder-problemet" genom att få deras föräldrar att skriva under ett ok till kontot. Det känns dock inte som någon bra lösning för skolan. Vad skulle jag ha gjort om en förälder (med all rätt) sagt nej. Skulle den eleven inte fått delta i bloggandet? Det är en lösning som inte håller i längden.

Nu har jag genom Webbstjärnan lärt mig Wordpress. Där kan man skapa skribenter genom att ange en e-post, till exempel eleverns skol-e-post, och då behöver inga lagar brytas. Jag ser fram emot lagligt bloggande elever till hösten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar