lördag 7 januari 2012

Att syna en fådd häst

av cindy47452, CC (by-nc-sa), Flickr.com 
Min stads lokaltidning, UNT, publicerade i onsdags en krönika, "Fånigt ställa krav på gratistjänst", där skribenten skriver om den ökade reklamen på Facebooks ssamt dess nya grepp "Timeline" som sägs ge annonsörerna bättre möjligheter att ge dig specialanpassad reklam.

"Om jag nu väljer att använda gratistjänsten Facebook, bör jag då inte också acceptera den reklam som följer i dess fotspår? Ställer jag inte upp på det tycker jag faktiskt att det enda ärliga är att radera kontot." skriver Daniel Åberg. 


Visst kan det vara ett alternativ, men jag håller inte med om att man inte kan ställa krav på gratistjänster som Facebook. Kan det verkligen räknas som en gratistjänst om de tjänar multum på  reklam (och snart kommer att börsnoteras)? Utan oss användare skulle de inte kunna finnas - klart att i ska ställa krav! Visst borde man kunna ställa krav utan att behöva bojkotta totalt? Frågan är bara hur?
Att komma i kontakt med Facebook verkar visserligen svårt. Se denna artikel i GP från mars 2011. Är det någon som har förslag på andra sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar