tisdag 18 oktober 2011

Pixlrexperter på två röda

Jag slutar aldrig imponeras!

Idag visade jag två elever hur man frilade en bild i Pixlr. Vi behövde göra bakgrunden till en tecknad bild genomskinlig för att vi skulle kunna klistra in den på en bakgrund. Mina elever håller på att göra PowerPoint- berättelser till olika artiklar i barnkonventionen och de ritar egna bilder som vi lägger i rörelsebanor över bakgrunder.

Jag visade, som sagt, två elever hur man frilägger en bild. Pixlr var helt nytt för dem båda. Jag visade ganska raskt och när jag visat på en bild så sa en av eleverna:
"Japp, får vi göra nu?"
"Visst", svarade jag, men jag måste erkänna att jag tänkte att de nog skulle behöva en hel del hjälp med alla momenten man behöver gå igenom.
Inte behövde de någon hjälp. De satte alla moment klockrent första gången. Tillsammans påminde de varandra om någon av dem glömt ett steg. Jag blev bara så imponerad. Det här med att frilägga en bild är något jag själv krånglat med länge innan jag fick rutin på det. Våra elever har verkligen ett försprång som är födda in i den digitala världen.

De två eleverna hade snabbt frilagt sina bilder och kunde sprida kunskapen vidare i de andra arbetsgrupperna. Underbart!

1 kommentar:

  1. Skulle du kunna visa hur man klistrar in en bild från google i pixlr?
    Skulle bli enormt glad då!

    Tack på förhand!

    SvaraRadera