fredag 27 maj 2011

Samarbete med Popplet

Nu har jag fått det att fungera - samarbete med Popplet. Popplet är ett digitalt tanke-karte-verktyg. Man kan starta en tankekarta och bjuda in andra att bidra och samarbeta.
Jag skapade en Popplet med frågan till eleverna hur de tyckte att vi skulle använda oss av de digitala verktyg vi lärt oss under terminen. Runt frågan gjorde jag armar med de olika verktyg vi provat på. Förra veckan kunde jag inte få själva samarbetsdelen att fungera och eleverna fick skriva sina tankar som kommentarer till blogginlägget på klassbloggen istället. Det blev visserligen lyckat och eleverna kom med en massa bra uppslag. Klicka på kommentarerna i det här inlägget för att se deras idéer och tankar.

Idag lyckades jag bjuda in en klass-mail-adress som jag skapat och genom den kunde nu alla elever lämna sina egna bidrag direkt i Poppleten. Det blev bara så häftigt. Direkt en elev skrivit en Poppletbubbla så visas den för alla andra. Riktigt kul! Varje bubbla får en liten namnskylt så att man vet vem bidraget kommer från. Nu hade vi bara en adress, men har varje elev en mailadress så kan varje individs idéer synliggöras namnade. Den största fördelen, som jag ser det, med detta verktyg är att eleverna kan bygga vidare på varandras idéer på ett sätt som inte var lika lätt förra veckan när vi elever gav idéer via kommentarer. Här kan ni se vår Popplet.

1 kommentar:

  1. hej!
    Jag får inte det att fungera. Dvs eleverna kan se min poplet men de kan inte skriva. Vad är problemet?p

    SvaraRadera