måndag 31 januari 2011

Om-läxa

"jag har spelat m=matte och mattesidan (jag tycker den här läxan var så rolig så jag gjorde den igen)/Livan"
"Nu har jag spelat de flesta spelen/matte då.Jag tycker att man kann lära sig mycket där//sirius"
Mina elever har fått IT-läxor. Första läxan var att guida sina föräldrar på bloggen och sedan tillsammans skriva en kommentar.
Veckans läxa är att prova några av de matte-länkar vi har på vår länksida och skriva en kommentar om vilken länk man gillade mest och varför man gillade den.

Nu handlar det inte om bak-läxa utan om om-läxa. Om och om igen... För att man gillar det!

My Story Maker Jing

Nu har jag gjort min första Jing! Lite brusigt är det, men det beror nog på min gratismikrofon...

Jag hade lite problem med att lista ut hur jag skulle kunna bädda in den på bloggen. Jag skrev ett "hjälp-i-nöden-inlägg" i vår kurs-facebookgrupp (facebook på jobbtid! ;-)) och fick snart svar (Tack Marcus!) - tekniken kan verkligen vara en hjälp i nöden!

I morgon ska vi se om mina elever kan ha hjälp av min Jing när de ska arbeta mot sina IUP-mål i engelska.

Klicka här för att se inlägget på vår skolblogg med Jingarna (jag lyckades inte hålla mig till 5 minutersgränsen så det fick bli del 1 och del 2...).

fredag 28 januari 2011

Verktygslåda

Joakim Thornström har sammanställt och visualiserat en del av den gedigna IT-verktygslåda som finns tillgänglig bara ett par klick bort:


onsdag 26 januari 2011

Wikispaces och Scribd

Wiki = snabb. Det har jag lärt mig idag.

Idag har våra kursare Andreas, Agneta och Åsa gett oss en bra introduktion av Wikispaces - ett lovande webbverktyg för att arbeta med texter gemensamt via webben. Det är en typ av hemsida där man kan lägga upp till exempel en startnyckel (text, bilder, filmer etcetera) för ett område, organisera texter, arbeta med dem i olika omgångar och få logg över de olika versionerna med mera. Det verkar finnas många möjligheter. Den glimt vi fick av programmet gav mig lust att undersöka vidare.

I Åsa tipsade om att man kunde lägga in en widget som heter Scribd. Scribd är en hemsida med böcker som man kan läsa på nätet, ladda ner eller "bädda in" i till exempel sin blogg. Enligt hemsidan har de sökmotorer som kontrollerar att allt som läggs upp på hemsidan är ok enligt copyright. Det öppnar upp för kul möjligheter i skolvärlden tänker jag direkt. Man skulle till exempel kunna lägga nedanstående bok på skolbloggen och ge eleverna i läxa att läsa boken...

Halfway Herbert, By Francis Chan (Excerpt)

tisdag 25 januari 2011

Prezilektion

Länk till exempel på hur Prezi kan användas som dagordning.

Det här kommer ni lärarlyftare att få lära er att göra:

Fota ordklasser

Idag har vi på en lektion: pratat bildbeskärning, fotat, haft batteristrul, löst batteristrul på kreativt sätt, laddat över bilderna från fyra olika kameror, vänt på bilder i visningsprogram, laddat upp bilder i bildspelsprogram, fått olika zoomningar, lagt till musik, lagt till quiz och tittat på bildspelet samtidigt som vi gjort quizet. Vi hann inte lägga upp den på bloggen under de 60 minuterna, men det kunde jag kvickt göra under efterföljande rast. Ibland är pedagoglivet riktigt härligt!  Jag är själv imponerad! Kolla själva i länken här.

Trixet för att få det att gå så snabbt och smidigt får jag nog tilldela programmet PhotoPeach äran för. Programmet möjliggör en otroligt smidig och snabb process från bild till färdigt bildspel. Det passar onekligen skolans ofta tidsbundna logistik.

lördag 22 januari 2011

Premiär med serpentiner

Nu har vi startat en blogg för våra fyror: V4:or. Vi hade premiär igår med serpentinblås och guidning av sidan. Nu har eleverna fått i IT-läxa att guida sina föräldrar och lära dem hur man skriver en kommentar. Trots helg har redan några gjort sin läxa, kommentarerna börjar trilla in - det känns riktigt kul.

Det främsta syftet, som jag ser det, med den här bloggen är att synliggöra eleverna och synliggöra lärandet. Jag tror bloggen kan ge eleverna en röst.

torsdag 20 januari 2011

Internet - marknadsförarnas viktigaste verktyg

Jag trillade över slutet av den amerikanska dokumentären "Köpgalna barn" i torsdags och blev glad när jag idag på SVTplay kunde hitta och se början. Filmen handlar om hur reklammakarna riktar in sig på barnen för att nå potentiella köpare. Många "vatten-på-kvarnen-åsikter", men givande. 

Jag rekommenderar er att se hela, men ni som bara vill se delen om reklam och internet kan spola fram 16 minuter. Om över 40 miljoner barn är ute på nätet dagligen kan man förstå att reklammakarna lockas...
Filmen finns tillgänglig i ovanstående länk till 12 februari 2011.

Filmen gav mig frågan om jag verkligen ska ha med länkar på skolbloggen som innehåller reklam... De demokratiska värdena sitter osäkert i händerna på marknadskrafterna. Jag plockade bort de länkar till sidor med reklam så länge. Jag lyckades faktiskt hitta alternativa sidor utan reklam till samma spel! Ett spel hittade jag en sida som erbjöd html-koden att klistra in på sin egen webbsida - så nu har vi det braiga spelet på vår blogg!

Vad tycker ni? Kan man som skola länka till sidor som innehåller reklam?

onsdag 19 januari 2011

"Datorn frigör berättarlusten..."

...det påstås det i UR:s program "Ett eviga berättande: Nätberättandet". Och visst kan man hålla med. Jag kan rekommendera programmet. Det är välgjort och ger en bra och varierad bild av berättande på nätet. Programmet ställer och väcker frågor. En bit in i programmet tas det även upp om nätskrivandets plats i dagens skola.

UR beskriver själva programmet så här:

"Internet har frigjort berättarlusten, dämpat självcensuren hos många och lett till nya former av kollektivt berättande. Vi tar en titt på fan fiction, datorspel, rollspel och film direkt på nätet och möter människor som berättar om nätets möjligheter." 


I samma serie finns fler intressanta program om berättande ur olika aspekter.  På min skolas blogg "Nya språket lyfter på Växthuset" tipsar jag om ett av programmen som handlar om muntligt berättande. Där tipsar jag även om det ursköna nya programmet från UR om muntligt berättande "Kom ketchup!" som riktar sig till skolår 1-3.


Foto av William Hartz

Min vision - liten handväska

Nu har jag  börjat igen... Släpa böcker, uppsatser, viktiga papper etcetera fram och tillbaka mellan skolan och hemmet. Ja, jag vet jag kan göra jobbet på jobbet och slippa släpandet, men jag vill kunna sticka hem och hämta mina barn tidigt. Jag vill kunna nyttja friheten i det här yrket att göra en del av mitt jobb på valfri plats, valfri tid.


Jag har en vision att kunna gå till och från jobbet med bara en cool liten handväska. I handväskan skramlar ett par USB-minnen eller liknande framtida miniteknik med allt jag behöver. Kanske kan det bli möjligt...


foto av MASolari via Flickr

lördag 15 januari 2011

Trolla med HTML-kod

Nu har jag lyckats! Jag har klarat av att tänja på gränserna för Blogger och infogat en gadget som ännu inte finns!

Jag håller på att bygga upp en skolblogg för 4:orna på vår skola och önskade mig en gadget på sidan där vi löpande kunde skriva in planering för veckan med möjlighet att scrolla upp och ner för att kunna skriva i nya veckan samtidigt som innevarande veckan fanns kvar. Någon sådan erbjöd inte Blogger, men jag kunde ändå inte släppa tanken på att det skulle gå att få till.
Jag har Googlat och försökt tyda konversationer mellan olika HTML-kännare (inte helt lätt...). Till slut hamnade jag på den här sidan via en länk. Jag kopierade in koden i en text-gadget i HTML-läget som det visade sig att man kunde välja även i en text-gadget. Sedan justerade jag höjd och vidd.
Genom att skifta till RTF-läge kan man nu enkelt skriva in ny text utan att behöva leta sig fram i HTML-kod-djungeln för att förstå var ny text ska skrivas in.

Det känns spännande att nosa på det här hemliga och mytiska trollerispråket som heter HTML. Tänk att bara kunna skriva en viss kod och får en hemsida att göra något åt en - fantastiskt! Det är trolleri!

En reflektion är att det är svårt att hitta något om man inte vet vad det man söker efter heter på fackspråk. Hade jag vetet att det var en "HTML Scroll Box" jag letade efter så hade jag nog fått rätt information snabbare.

måndag 10 januari 2011

Nyårsönskan med geometrisk beskyddare

Nu har jag lagt in en ny lektion på Lektion.se. Den heter Nyårsönskan med geometrisk beskyddare. Lektionen går ut på att repetera och befästa tvådimensionella figurer genom att skapa en varelse som skyddar en önskan man har inför det nya året.

Här är min beskyddare. Den består av fem cirklar, två kvadrater, tre rektanglar, två trianglar och två romber.

Jag ska testa lektionen på mina elever i morgon.

tisdag 4 januari 2011

Geometri med foton

Jo, när jag tänker till har jag faktiskt använt min idé om att låta eleverna fota på ett gemensamt tema (se tidigare inlägg...). Det var när vi arbetade med ett projekt om geometri.
Jag testade nu PhotoPeach genom att återanvända några av de bilder eleverna tog då och blev förvånad över hur snabbt och smidigt jag kunde göra detta lilla bildspel med musik (fixar man lätt med förslag på sidan eller laddar ner själv) och med quiz. Jag upptäckte att bilderna behöver vara rättvända innan man laddar upp dem till sidan. IT-mammans råd (se även kommentarerna) som jag länkade till i mitt förra inlägg gav bra hjälp.

Passa på att testa dina kunskaper om volymkroppar!

Geometri on PhotoPeach

Alfabet på stranden med PhotoPeach

IT-mamman tipsade även om PhotoPeach där man kan göra bildspel online och även lägga till tipsfrågor med alternativ som rättas altt eftersom man tittar vidare. Kolla in hennes exempel så förstår ni hur det fungerar. Det skulle kunna vara användbart inom skolan.
Jag signade in på PhotoPeach och fick syn på det här charmiga bildspelet där ett beundransvärt idogt strandfyndsletande måste ligga bakom:

Alphabets on the beach on PhotoPeach



Det här ger mig lust att förverkliga en idé jag länge haft att skicka ut elever utrustade med kamera och "bild-och-form-letar-glasögon" i uppdrag att samla in bilder inom ett gemensamt område, till exempel geometri eller varför inte just alfabetet, och sedan skapa ett bildspel tillsammans. Vårterminen ligger framför mig med möjligheter...

Chogger

Via IT-mammans blogg fick jag tips om Chogger där man lätt kan göra egna serier! Kul!
Man kan ladda ner egna bilder och använda eller rita egna som jag gjort här:



Läs IT-mammans inlägg för fler tips och se ett exempel på hur det kan se ut med egna foton som serierutor. Det blir riktigt coolt och snyggt!

måndag 3 januari 2011

Dynamik

Jag är glad över att KP-webben numera (efter ett visst kanpanjande från oss föräldrar) i alla fall ibland lockar 9-åringen mer än för oss föräldrar förhatliga MovieStar Planet.
Idag hittade vi där på KP-webben ett riktigt klurigt spel - Den magiska pennan (du måste vara medlem för att nå spelet på KP-webben, men det finns även här på spela.se som Magic Pen). Den magiska pennan skulle egentligen kunna komplettera (eller vem vet, kanske ersätta?) högstadiets fysiklektioner om dynamik. Kul, klurigt och beroendeframkallande. Testa!