tisdag 13 september 2016

IT-arbetsplanen i din undervisning

Det räcker inte med att ha en IT-plan. Planen behöver också efterföljas. Hur gör man för att få planen att efterföljas?

Ett sätt kan vara att ha en genomtänkt fortbildningssatsning som all personal har möjlighet att delta i. Ikväll hade jag första delen i en sådan fortbildningsplan för vår skola. Det känns riktigt bra att få mandatet och förutsättningarna att kunna driva den här utvecklingen igen.


lördag 3 september 2016

Digitala lyftet

Det finns en "Lyft"-trend: Mattelyftet, Läslyftet, Lönelyftet, Speciallärarlyftet och nu även Digitala lyftet. I mitt jobb på Uppsala universitet ingår jag i en grupp som har fått i uppdrag att arbeta fram tre delar till en modul i Digitala lyftet som handlar om digitalt berättande. Det känns som ett spännande uppdrag. Vilka texter, frågor och annan inspiration kan göra att kollegor kommer igång med att låta eleverna skapa med digitala verktyg?

En del av innehållet är, liksom i de andra lyften, filmer som ska inspirera till samtal och lärande för deltagarna. I onsdags spelade vi in till filmerna på min skola Växthuset. Vårt arbete med bloggen Frågvisa ska vara ett exempel på hur man kan arbeta med digitala verktyg och berättande. Mina elever har arbetat med klassikern Pricken av Margret Rey. De har fått träna på att återberätta tillsammans i helklass, sedan i mindre grupper. Vi delat upp berättelsen i åtta delar och de har illustrerat den del de ska återberätta. Sedan har de fått använda appen Shadow Puppet EDU för att skapa en digital berättelse.


Det digitala lyftet planeras lanseras under hösten.