onsdag 25 mars 2015

Internetdilemman

Mina årskurs 3-elever som jag träffar en lektion varannan vecka och har IT-lektion med har gjort elva internetdilemmafilmer.

Innan vi startade sökte jag runt och titta på en massa olika verktyg som skulle kunna användas för att skapa film. Som bekant finns det en mängd olika att välja på. Vissa har "drag-and-drop" konceptet där en tre-åring kan göra fantastiska animeringar bara genom att peka på en figur och prata och andra har avancerade funktioner med massor av olika specialfunktioner. Jag lockades att använda någon av de mer intuitiva film-apparna, men det slutade med att jag valde Power Point som verktyg.

Visst kan filmskapar appar som Toontastic och Puppet Pals säkert gå att använda till meningsfulla projekt, men jag såg risken att vår tid (som är väldigt begränsad) skulle slukas upp av att eleverna inte skulle kunna låta bli att leka av sig och gå vilse i alla figurer, scener och animeringsmöjligheter. Om man har mer tid och kan ge tid till att upptäcka och lära sig apparna genom lek så fungerar de säkert bra.

Jag hade också idén om att jag ville att eleverna skulle rita sina egna bilder till en given text. Jag vill gärna att elevernas hand ska synas i det de skapar. Jag vill ta elevernas ritade bilder in i ett digitalt verktyg så att de lyfts. Jag kunde inte hitta någon app som kunde göra det. Jag hoppas att det kommer någon eller att det kanske redan finns en som jag inte vet om ännu, men snart kan få tips om.

I Power Point kan man ta in elevernas ritade bilder och man kan göra små animeringar. Det passade oss perfekt. På köpet blev eleverna introducerade i Power Point som verktyg.

CC by-nc-nd Frågvisa
Vi började med att jag visade en film med ett internetdilemma som jag gjort efter samma modell som de skulle få göra. Sedan fick eleverna i grupper rita bilder till en text (Dilemmakorten från Statens medieråds material Jag <3 internet) som delats upp i fyra delar - en del till varje elev i gruppen.
Det här är elevgrupper som behöver ganska mycket styrning så det fick de och med den styrningen kunde de prestera superbra.

Bilderna scannade jag in och jag tog bort bakgrunden. Detta hade absolut barnen kunnat göra själva. Power Point har numera en funktion för att ta bort bakgrund i bilder. Vårt knappa tidsutrymme för projketet gjorde dock att jag valde att göra det här momentet åt eleverna. Jag sparade ner bilderna i en mapp tillsammans med en förberedd mall till Power Pointen de skulle skapa. Jag lade det på ett USB-minne till varje grupp.

Jag lärde eleverna att lägga in text, bild och lite om animering. Till det behövde vi två arbetspass. Sedan var det dags att lägga på berättarröster. Inför det arbetspasset skrev jag ut åhörarkopior och eleverna fick i grupperna fördela vem som skulle säga vad och öva på att tala. När vi sedan skulle spela in gick det som smort för de flesta grupper.

CC by-nc-nd Frågvisa
När rösterna var på plats sparade jag Power Pointen som film som jag sedan importerade i Movie Maker och lade på start och slutmusiken. Filmerna laddade jag upp på skolans YouTube-konto och sedan var det bara att bädda in dem på elevernas fina blogg, Frågvisa.

I veckan har vi haft premiär. Vi har tittat på filmerna och diskuterat dilemmana. Riktigt bra diskussioner har vi fått. Eleverna orkade titta på fem filmer och orkade föra fokuserade och engagerade samtal om dem på en och samma lektion. Det var imponerande! Jag tror inte de skulle ha varit lite engagerade i frågorna om det inte varit dem själva som skapat filmerna.

Fyra av eleverna i våra treor kommer att medverka på SETT-mässan i april och där visa några av våra dilemmafilmer och leda diskussion med deltagarna. Det ska bli kul!

Se filmerna redan nu på bloggen Frågvisa.

Nätverk för det innovativa lärandet

Utvecklingsenheten i vår kommun har startat ett nätverk för lokala IT-didaktiker i kommunens förskolor och skolor. En lokal IT-didaktiker är ett annat ord för IT-pedagog och är den nyckelperson på skolan/förskolan som utsetts av skolledaren att driva den lokala utvecklingen av pedagogisk tillämpning av IT.

Nätverksträffarna arrangeras av oss som är centrala IT-didaktikern i kommunen. Nätverket är tänkt att skapa tillfällen för erfarenhetsutbyte och inspiration. Inför första träffen som var 23 mars hade deltagarna fått fylla i en enkät för att kartlägga vilka behov de lokala IT-didaktikerna har och vilka kunskaper de kan dela med sig av i nätverket. Intresset är stort och många av våra lokala IT-didaktiker har kunskaper de vill dela med sig av. 

Det var riktigt kul att träffa de här pedagogerna. De var intresserade, öppna för nya idéer och hade lätt att nätverka med varandra. Vi ser stor potential i nätverket eftersom det består av pedagoger som vill utvecklas och lära mer om det moderna och innovativa lärandet.

Ett av önskemålen pedagogerna hade var att få tips om verktyg för multimodalt lärande. Vi hade därför matat första träffen full med tips på verktyg och resurser. Ett av tipsen var MIK-rummet med sina superbra kurser i medveten medieanvändning.

Är du redo för det nya medielandskapet?