måndag 13 februari 2012

Brottas med CC

"Varför måste vi? Alla andra gör det ju!", klagade en elev och tittade på mig med uppgivna ögon.

Det handlade om upphovsrätt. Om möjligheten att ha tillgång till alla världens bilder och ha en fröken som säger att de inte får använda alla. Att ha hittat den där perfekta bilden (en fotboll på gräs) och inte kunna använda den som bloggbakgrund. Det är trögt. Riktigt trögt för en 11-åring.
"Åh, varför?"
Mina förklaringar verkade bara glida av.
"Alla andra använder ju bilder man inte får! Nu kommer vi aldrig att kunna få någon bakgrund..."

"Alla andra" betyder inte riktigt alla andra. Och "aldrig" kanske betyder inte nu, på den här lektionen...  Ni vet, 11-åringar har en tendens att generalisera. De ser världen ur ett litet annat perspektiv. De ifrågasätter. De ifrågasätter tills de möter ett stopp. Och då börjar de kreativa tankarna...

Jag kände mig lite beklämd över den här uppgivenheten. Hur ska vi få eleverna att förstå det här med upphovsrätt när de möter upphovsrättsbrott varje dag? Hur ska vi få dem att vilja göra rätt? Visst är det sant att många använder upphovsrättsskyddat material på nätet till synes utan att reflektera över det. Medvetenheten om Creative Commons är inte så stor ännu. Inte ens mina lärarkandidater som läste IKT kände till vad det var... Jag kan förstå att det känns trögt för våra elever och att de upplever oss som värsta bronsklossarna och glädjedödarna. Någonstans måste dock medvetenheten startas...

Motståndet väckte en kreativitet hos min elev. En vecka senare hittade eleven denna lösning: Hon hämtade en Creative Commonsbild från Flickr med en licens som visar att man får ändra på bilden. Hon klippte ut fotbollen med lite gräs runt och skapade denna bild. Hon och hennes bloggkompisar var helnöjda. Visst blev det fint!

Våra elevers elevbloggar, inklusive denna "Sportisen", kommer snart att finnas länkade från vår skolblogg V5:or.

söndag 12 februari 2012

fredag 10 februari 2012

Karaktärsbeskrivaren

Här har jag beskrivit Extra i  Per Nilssons Extra - en morgon
stod hon bara där (det gick inte att få plats med hela
titeln tyvärr...)
I "Character Scrapbook" får du beskriva en bokkaraktär med en bild och sedan uppmanas du beskriva din karaktär med tio ord. Det finns visserligen inte så många olika hår, näsor etcetera att välja mellan, men man kan ändå få en bild att vara någorlunda nöjd med. Det finns även möjlighet att välja att beskriva djurkaraktärer. Å,ä och ö finns tyvärr inte och någon möjlighet att bädda in bilden hittar jag inte. Man kan dock skriva ut sin scrapbook eller ta en skärmdump som jag gjort här (jag hittar dock ingen uppgift om det är ok copyrightmässigt, men jag antar att det är ok eftersom "skriva ut" är ok).

Det här kan vara en bra "startnyckel" till att skriva karaktärsbeskrivningar på svenska eller på engelska. Det kan också användas som ett sätt att redovisa en bok.

torsdag 9 februari 2012

Rätta med webbkameran

Kan det vara kul att rätta? Kanske med GradeCam!?



Jag måste testa!

Här är en film som visar hur det fungerar:

Skapa ditt vilda jag!

http://www.buildyourwildself.com/
New Yorks Zoo och Akvarium ger dig möjligheten att skapa ditt eget vilda jag. Det börjar som en vanlig "skapa-en-figur-sida", men efter att du gett dig själv huvud, hår, ögon med mera börjar det spåra ur totalt. Du spårar ur rakt in i fantasidjungeln och kan välja mellanolika nosar, djurarmar och diverse roliga djuratteraljer. Tanken är nog att barn ska lära sig om djur som finns på NY Zoo - du får alla de djurdelar du väljer för ditt vilda jag fakta-förklarat invid/under din bild. Det kan vara en bra läsförståelseövning på engelska. Kanske eleven kan skriva ut sin bild och berätta om den på engelska. Alternativt översätta och berätta på svenska. Det skulle kunna vara en riktigt bra bild som underlag för en beskrivande text.

Det är en snygg, rolig och användbar sida. Testa själv att spåra ur och bli vild!

måndag 6 februari 2012

Sociala nätverk i klassrummet

Det finns ett flertal plattformar för kommunikation och lärande på nätet. Dels finns de stora, för svenska skolan anpassade plattformarna som till exempel Unikum och EdWise som erbjuder kopplingsmöjligheter till Lgr -11 och bedömning. Dels finns olika fria webbplattformar som till exempel Edmodo och nya Teamie. Sedan finns en mängd olika Wiki-platser och bloggverktyg som man kan skapa och forma själv (ett exempel är den skolblogg jag använder med mina elever - V5:or) och så förstås Facebook som kan användas som kommunikationsverktyg i undervisningssammamhang.

Det är inte lätt att få överblick över alla dessa verktyg. Jag skulle önska att någon skulle ta sig an en jämförelse undersökning á la Råd & rön. Det verkar finnas fördelar och nackdelar med var och en. Jag gissar att varje verktyg har sitt ultimata användningsområde. Problemet är dock att man måste välja (och ibland får man inte välja, kommunen väljer åt en...) för det kan bli knepigt och rörigt att använda flera sådana här plattformar samtidigt. Man kan inte har alltför många inloggningar och alltför många platser att dagligen scanna av...

Jag fascineras av ambitionen att använda nätet för kommunikation och lärande med hjälp av ett sådant här verktyg/en sådan här plattform. Det handlar om att knyta samman, tydliggöra och förenkla. Ju fler plattformar som dyker upp, använda och utvärderas desto bättre kommer de förmodligen att bli. Jag hoppas att dessa plattformar går mot en utveckling där eleven kan bli mer delaktig i sitt lärande. Där eleven kan bedöma sin egen utvecklingsprocess, där elever kan bidra med idéer till kommande projekt och där elever kan dela med sig av lärande och vi kan lära av varandra. Finns den plattformen redan?

Presentation av Teamie


Presentation av Edmodo

torsdag 2 februari 2012

Grundfärger

Grymt cool och bra film om grundfärgerna : )



Sesame Streets YouTube-kanal hittar jag fler bra kortfilmer, till exempel denna om ordet konflikt!